Feerwerd, Joeswert

Koren- en pelmolen

De molen is uitgerust met het zelfzwichtingsysteem. Daarbij zijn de wieken voorzien van draaibare kleppen die, al naar gelang van de wind, zich openen en sluiten. De molen heeft drie paar maalstenen voor het malen van meel en twee pelstenen waarmee gerst tot gort kan worden gepeld. Omdat de molen nog steeds beroepsmatig in gebruik is zijn er nog diverse ambachtelijke werktuigen aanwezig.

In de molen worden molen- en streekproducten verkocht. In de molenwinkel is een uitgebreid assortiment te koop, waaronder veel biologische producten. Voor mensen die zelf hun brood willen bakken wordt in de molenwinkel meel van eigengemalen tarwe en spelt aangeboden.  Spelt komt nu weer in de belangstelling bij de biologische landbouw omdat het minder bemesting nodig heeft, beter resistent is tegen ziekten, en een zogenaamde harde korrel met een hoog gehalte aan gluten heeft wat gunstig is voor het bakken van brood. Voor bestellingen en meer informatie kan men ook terecht op de eigen site  http://www.joeswert.nl/index.htm

Al in 1628 vinden we vermelding van een standerdmolen in Feerwerd. Op deze plek komt in 1855, in opdracht van W.D. Faber uit Garnwerd, een nieuwe achtkante stellingmolen. De Joeswert krijgt in 1900 zelfzwichting op de buitenroede en 1904 ook op de binnenroede.  En de modernisering gaat door, er komt in 1908 een stalen buitenroede en er komt een elektrische aandrijving, en nu nog kan een maalstoel elektrisch draaien en de andere op windkracht.

Verval en achteruitgang kende de Joeswert ook na de zware stormen van 1955 en 1967. Herstel met vernieuwing van maal- en pelwerk maakten een feestelijke heropening in 1981 mogelijk. De laatste restauratie onderging de molen in 2010/2012 onder verantwoordelijkheid van de Molenstichting Winsum.

1.  8-kante stellingmolen op stenen onderbouw, stellinghoogte 7.90 meter,
2.  pel- en korenmolen, deels ook mechanisch aangedreven,
3.  zelfzwichting met Van Busselneuzen en remkleppen in de neuzen,
4.  Vlaamse blokvang op duim,
5.  Redelijke windbiotoop, aan de noordzijde beperking,
6.  Rijksmonument
7.  Rijksmonument 15558

Voor verdere informatie zie: Vereniging De Hollandsche Molen,
Het Groninger Molenhuis.

Adres: Mentaweg 3, 9892 TA Feerwerd.

Molenaars: Rolf Wassens, Libbe Kooistra, Derk Doeglas i.o.

Bezoekmogelijkheid:  vrijdag en zaterdag is de molenwinkel open.

Bijgewerkt: april 2015.

IMG_0990              IMG_0996    IMG_0999molen