Garnwerd, De Meeuw

Korenmolen De Meeuw

Op de dijk van het Reitdiep staat korenmolen De Meeuw, hier gebouwd in 1851, nadat zijn voorganger was afgebrand. Opdrachtgever tot de bouw van een nieuwe achtkante boverkruier was W.H. Pathuis . Deze bouwheer was zowel mulder als bakker, een combinatie die toen meer voorkwam maar pas toegestaan was nadat de Wet op het Gemaal omstreeks 1850 was afgeschaft.

De molen heeft oudhollands hekwerk met zeilen op de wieken. Naast de oprit en op de begane grond in de molen zijn nog overblijfselen van de vroegere pelstenen aanwezig.Tijdens het malen brak in 1942 een roede. Pas het volgende jaar, na herstel door de Adorper molenbouwer Bremer draaide de molen weer. De roeden waren verdekkerd en Bremer had ze van zelf-zwichting voorzien. Sindsdien werd de naam De Meeuw gebruikt voor de molen.

Een periode van verval wordt gevolgd door een uitgebreide restauratie in 1967-1969. En, zoals wel vaker in die periode, werd de zelfzwichting afgenomen en de roeden weer Oud-Hollands opgehekt. Kennelijk vond men dit origineler en mooier! Voor 1978 kreeg de molen deels een nieuw binnenwerk, spoorwiel (in het Gronings takrad), bonkelaar en een deel van het maalwerk werden vervangen.

1.8-kante stellingmolen op stenen onderbouw, stellinghoogte 6.80 meter op de kruin van de Reitdiepdijk geplaatst. Hierdoor van ver zichtbaar,
2.korenmolen,
3.Oud-Hollands opgehekt,
4.Vlaamse duimvang,
5.Redelijk windbiotoop, alleen aan westzijde enige belemmering,
6.Rijksmonument 15574.

voor verder informatie; Vereniging De Hollandsche Molen,
Het Groninger Molenhuis,

Adres: Hunzeweg 38, 9893 PD Garnwerd.

Molenaar: Alex Buist.

Openingstijden: zondag 14.00-17.30 uur
Ook verkoop van huisvlijtproducten uit Garnwerd en omgeving.

Bijgewerkt:april 2015.