Klein Wetsinge, De Wetsinger.

Koren- en pelmolen

Deze unieke koren- en pelmolen werd in 1944 van een zeer moderne pelinrichting met onderaandrijving voorzien die uiteindelijk in 1952 geheel werkend werd opgeleverd. Het is de meest moderne pellerij  op windkracht die er in Nederland is. De inrichting vormt als het ware de overgang van het pellen op windkracht naar de huidige industriële verwerking. Het voorhuis van de boerderij naast de molen is plek van de vroegere sarrieshut. Hierin woonde tot 1855 de ambtenaar(sarrie) die de balasting op het gemaal inde.

Bekend is dat er in 1628  in Klein-Wetsinge al een standerdmolen stond. Een achtkante bovenkruier met stelling verving deze molen in1828 maar deze ging op 16 april 1872 door brand verloren. Onmiddellijk liet de eigenaar Jan Oomkes de molen herbouwen en er kwam weer een achtkante stellingmolen. Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de molen vernieuwd en verbeterd met zelfzwichting en stroomlijnneuzen op de wieken.

De voorlaatste eigenaar, E. Offeringa moderniseerde de molen met molenbouwer Chris Bremer uit Adorp tot een zeer bedrijfswaardige pellerij op zowel windkracht als op elektriciteit. De naam Eureka nam Offeringa mee van zijn eerdere molen uit Warffum. Ondanks de zeer professionele pellerij raakte de molen na 1967 in verval. In de jaren 1986/1988 vond een grondige restauratie plaats uitgevoerd door molenmaker Doornbosch uit Adorp. Sinds het overlijden van de laatste molenaar Roelf Datema stond de molen weg te kwijnen en was de molen weer dringend toe aan een restauratie. In 2013 nam de Molenstichting Winsum de molen over voor een symbolisch bedrag van de erven Offeringa. De financiering kwam vrij snel rond voor restauratie en de opdracht werd gegund aan Molenwerken Vaags in Aalten.

Op 17 september 2016 vond de officiële opening plaats van de molen. Er wordt weer professioneel gemalen en gepeld door molenaar Cees Notenboom en dat zal op willekeurige tijdstippen plaatsvinden, vanwege de werkzaamheden is een bezoek aan de molen dan niet mogelijk. Bert Leeuw zal als molenaar de molen draaien voor het publiek. De molen is elke tweede en vierde zaterdag van de maand open voor bezichtiging.

1.8-kante stellingmolen, stellinghoogte op 7.90 meter,
2.pel- en korenmolen,
3.zelfzwichting op twee roeden met dwarskleppen op de einden,gevlucht 21 meter,
4.Van Busselneuzen, 4 keer,
5.Vlaamse duimvang,
6.Goed windbiotoop,
7.Rijksmonument 7066.

Voor verdere informatie, Vereniging De Hollandsche Molen.
Het Groninger Molenhuis.

Adres: Molenstreek 3, 9773 TJ Wetsinge.

Molenaars: Bert Leeuw en Cees Notenboom.

Bezoekmogelijkheid: Elke 2e en 4e zaterdag van de maand. Molenaar Bert Leeuw ontvangt u graag voor een rondleiding.

Naamgeving; De naam van de molen is vanuit het verleden onbekend. Tijdens het beheer door de Familie Offeringa werd het naambordje van de gesloopte molen Eureka uit Warffum boven de ingang geplaatst van de molen in Klein Wetsinge. Voor Wetsinge heeft de naam Eureka geen historische betekenis. Om de molen weer terug te brengen naar de nabije omgeving is door de Molenstichting Winsum gekozen voor een nieuwe naam “De Wetsinger”.

zomer 2015 , de molen in de steigers en nog zonder roeden

Winter januari 2016

IMG_9997kl[1]

Help de Molenstichting Winsum met de laatste loodjes en wordt donateur!

foto’s; Ivan Slezak   tekst; Ids Van der Honing.                                                          jun 2016.