Officiële opening molen De Wetsinger.

Aanstaande zaterdag 17 september is er een officiële opening van de molen onder aanwezigheid van buurtbewoners, subsidieverstrekkers en de betrokkenen bij de restauratie.

Ook voor andere belangstellenden gaat de molen in het weekend open. Molenstichting Winsum ontvangt u graag op de molen op zaterdag van 15.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 uur tot 16.00 uur. Bij gunstige wind laten de molenaars Bert Leeuw en Cees Notenboom de molen draaien, dan is het binnenwerk te bezichtigen en kan men ook een kijkje nemen vanaf de stelling.

Molen De Wetsinger ruikt weer naar graan. Voor het eerst in tientallen jaren wordt er weer tarwe opgeslagen in de molen en kan er weer spelt en tarwe worden gemalen.

Na de vorige restauratie ( van 1988) heeft de molen nauwelijks geproduceerd en sloeg het verval toe. Nadat de Molenstichting Winsum de molen in eigendom heeft gekregen is er hard aan de huidige restauratie gewerkt. Uitgangspunt daarbij was het bijzondere, bijna industriële karakter van de typische Groninger koren- en pelmolen op historisch verantwoorde wijze voor het nageslacht te behouden.

De gehele malerij is weer hersteld en in gebruik, maar de pellerij is nog niet in staat om gerst tot gort te verwerken. Na de feestelijk opening moet de aannemer nog even handen uit de mouwen steken.

Over de geschiedenis van de molen en van de omgeving van Wetsinge brengt de Molenstichting Winsum een boekwerk uit. Deze gelegenheidsuitgave zal tijdens de openingsdagen op te molen tegen een gereduceerd tarief verkrijgbaar zijn.