Winsum, De Ster

Koren- en pelmolen

Midden in het centrum van Winsum ligt de molenberg en op deze berg verrees in1851 voor rekening van P.G. Wildeveld een achtkante stellingmolen voor pellen en malen. Oorspronkelijk behoorde het terrein tot het Dominicanerklooster van Winsum.

De molen heeft een koppel maalstenen en twee incomplete pelstenen. Vroeger lag er in de molen ook een koppel mosterdstenen, daarvan is er één exemplaar ingemetseld in de muur van het parkeerterrein aan de voet van de molen.

De Ster is in 1851 gebouwd als opvolger van een standerdmolen, die al van voor 1628 dateerde.  Stroomlijnneuzen kreeg de molen in 1933 maar in 1938 ging het mis tijdens het pellen: het hekwerk brak van een roede. Ook bij het oprukken van de Duitse troepen in 1940 liep de molen schade op. Ondanks de opgelopen schade werd er tijdens de oorlog en mogelijk daarna met de molen elektriciteit opgewekt.

Sinds 1961 is de molen eigendom van de Gemeente Winsum. In die periode werd de molen gerestaureerd door molenbouwer Bremer uit Adorp en de molen was in 1971 weer in bedrijf. Thans is de Molenstichting Winsum eigenaar.

1.8-kante stellingmolen,stellinghoogte 7.10meter, op voormalige molenberg, op de wierde van Winsum,
2.pel-en korenmolen,
3.zelfzwichting met neusremkleppen op buitenroede, binnenroede Oud-Hollands,
4.gevlucht 22.40 meter: op de wierdehoogte met daarop de molenberg en daarop een stellingmolen met een gevlucht van 22.40 meter vormt de molen een markant punt in de omgeving,
5.vang met boven vangstukken en onder in een ijzeren hoepel,
6.windbiotoop aanvaardbaar,
7.Rijksmonument 39032.

Voor verdere informatie: Vereniging De Hollandsche molen,
Het Groninger Molenhuis.

Adres: Molenstraat 4, 9951 AJ Winsum (Gr).

Molenaars: Aries Bolt, Bert Leeuw.

Bezoekmogelijkheid: soms op zondag of door de week
op afspraak. 06-30663137 of 0595-442897.

Bijgewerkt: april 2016.

IMG_0982    IMG_0987