Winsum, De Vriendschap

Pelmolen de Vriendschap

De molen is gebouwd in 1785 in Mensingeweer en verplaatst naar Winsum in 1801.  Deze molen is daarmee een van de oudste nog bestaande molens in Groningen. De molen is waarschijnlijk destijds als pelmolen is gebouwd. Omdat de molen puur voor het pellen van gerst diende ontbreekt de steenzolder.

Bij sterke wind ging in 1935 tijdens het pelwerk een roede kapot. In 1941 werden de pelstenen verwijderd en gebruikt in de mechanische pellerij De Vriendschap in Hoogezand. Nadien is in de molen op de plaats van de pelstenen een koppel maalstenen aangebracht. De maalstoel staat echter zover uit het hart van de molen dat er geen gebruikelijke overbrenging van spoorwiel (Gronings; takrad) naar maalspil kon ontstaan. Er kwam een tussenrad; de maalstenen worden nu via een stiekelrad, een tussenschijfloop en een lange spil aangedreven. Door dit unieke tussenrad draait de maalsteen andersom.

Een roe heeft Van Bussel-stroomlijnneuzen met remkleppen en de andere roe is Oud-Hollands opgehekt, echter beide roeden zijn voorzien van zelfzwichting.

De molen was in eigendom van de Gemeente Winsum tot dat de Molenstichting Winsum het beheer in 1992 overnam. De laatste restauratie was in 1975/1976.

Openingstijden; zaterdags van 10.30 tot17.00 uur. De vrijwillige molenaar vertelt u graag over de interessante constructiedetails van de Vriendschap

1.8-kante stellingmolen op lage stenen onderbouw met stiepen,stellinghoogte 7.80 meter,
2.korenmolen,
3.zelfzwichting ,